Generátor z citronové šťávy

21. ledna 2007 v 13:48 | hawelson |  BEAMBOTI
Takovýto generátor se nazývá galvanický článek.
K vyrobení vlastního zdroje energie (galvanického článku) vám stačí opravdu málo. Stačí do jakékoli kyseliny (kyseliny citónové) namočit 2 elektrody a zdroj elektrické energie je na světě. V tomto případě jsou nejvíce osvědčené elektrody z mědi a zinku.
Napětí na prázdno mezi těmito elektrodami je asi 0,9V, ovšem při zátěži klesá poklesne.
Zpočátku z takovéhoto zdroje naměříte poměrně dosti vysoké proudy, po čase se ovšem na elektrody nanáší oxidy a různé nečistoty a proud klesne.
Výroba takovéhoto generátoru je velice jednoduchá. Stačí si nastříhat kousíčky mědi a vyohýbat je do tvaru, jež vidíte na obrázku níže.
Následně rozdělíte vodivé části DPS, podle toho, kolik chcete mít zapojených článků v sérii.
Následně stačí připájet měděné nádržky k DPS. Při pájení nádržek je pájejte pouze z vnější strany! Pokud se vám cín i do vnitřní strany, vytvoří se vám 2 elektrody elektricky spojené a článek bude mít menší účinnost. Nakonec je třeba připájet zinkové elektrody.
Zinkové elektrody mohou být buď celé ze zinku, nebo můžete udělat měděné držáky a na ně připájet zinkové plíšky, jak to můžete vidět na obrázku níže. Tím je článek dokončen. Stačí ho pouze naplnit šťávou z citrónu a už generuje elektrickou energii.
Článek který vidíte na vozítku mi dodával zpočátku 3V a 15mA, časem se bohužel proud snižuje.
Více o tomto vozítku v článku MOJI BEAMBOTI.
 

12 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Jak hodnotíte tento blog?

Super 82.4% (2540)
Jde to 6.5% (199)
Nic moc 3.1% (96)
Horší jsem neviděl(a) 8.1% (249)

Komentáře

1 Metal Metal | 14. dubna 2007 v 18:24 | Reagovat

Hawelsone kdybych použil te generátor se 6 kádinkami rovnou napojil na diodu (LED), svítila by?

Nebo co mám udělat, aby svítila?

2 hawelson hawelson | E-mail | Web | 14. dubna 2007 v 22:29 | Reagovat

Jo , svítila , stačilo by i méně kádinek.

3 Metal Metal | 15. dubna 2007 v 0:28 | Reagovat

Hawelsone mám 4 kádinky, které dávají kolem 1.5 - 1.6

voltu a LED pořád nesvítí.

4 hawelson hawelson | E-mail | Web | 15. dubna 2007 v 16:53 | Reagovat

červená čirá , super svítivá ledka by už se mněla pomalu ruzsvěcovat. Skus přidat ještě jednu kádinku , (ono to má dost velký vnitřní odpor).

5 Lukis Lukis | 7. července 2007 v 23:44 | Reagovat

Zdarec Hawelsone. Hele za jak dlouho se zanesou ty elektrody?

dikes.

6 hawelson hawelson | E-mail | Web | 7. července 2007 v 23:59 | Reagovat

To hodně záleží na tom , jak čistou šťávu používáš .. pokud bys použil nějakou ředěnou kyselinu , tak se nezanesou vůbec. Já jsem elektrody čistil jen 2x a to už mám vozítko kolem roku. Ono ze začatku o něco klesne výkon , ale pak se už drží ikdyž jsou elektrody zanesené.

7 Adam Soušek Adam Soušek | E-mail | 24. července 2007 v 13:39 | Reagovat

tak to je husty

8 Adam Soušek Adam Soušek | E-mail | 24. července 2007 v 16:29 | Reagovat

super nápad  kolik ti je let   ajak se  jmenujes

9 suzuky suzuky | 6. září 2007 v 13:40 | Reagovat

no já zinek nemám tak sem použil železný hřebíky ale reznou mrchy :( co nadělám musim je občas vyměnit no...

10 Izolex Izolex | E-mail | Web | 22. prosince 2007 v 11:16 | Reagovat

Moc to zapojení nechápu dnes bych chtěl vyrobit aby to napájelo ledku podobně jako Metal

11 Izolex Izolex | E-mail | Web | 23. prosince 2007 v 10:52 | Reagovat

Chtěl bych se zeptat jak dlouho takový robot napájený citronádou jak dlouho pojede ? s těma nádržema cos uděělal ty

12 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 23. prosince 2007 v 12:56 | Reagovat

Pojede to tak dlouho, dokud ti nevyschne kapalina nebo dokud ti nerozežere elektrody.

13 Izolex Izolex | E-mail | Web | 23. prosince 2007 v 17:59 | Reagovat

A za jak dlouho to tak asi vyschne v ěch tvých nádrží ?

PS: Sorry za blbý dotazy je mi 12 a moc to nechápu.

14 Ticonder Ticonder | 24. prosince 2007 v 10:50 | Reagovat

Suzuki zkus misto tech zelezných hrebiku pouzit uhlíkové tycinky ty ti urcite nezreznou...(staci kdyz vyndas tuhu z cerne tuzky je to skoro cisty uhlik)

15 jarek jarek | E-mail | 28. prosince 2007 v 18:11 | Reagovat

a sta jak tu tuhu mam zapojit ??

16 peta peta | 20. ledna 2008 v 18:51 | Reagovat

vyste mistr! mate to fakt dokonale propracovaný

17 @š!r @š!r | E-mail | 22. ledna 2008 v 16:33 | Reagovat

cest hosi hawelsone nechces mi pls poslat schema toho citronoveho auta, a ty kadinky jsou ze spodu spojene +,- nebo inak dik

18 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 22. ledna 2008 v 22:31 | Reagovat

Schéma citronového vozítka je ve sekci "schémata".

19 Johny Johny | 25. ledna 2008 v 19:18 | Reagovat

Hawelsone, ty jsi bůh.....

20 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 27. ledna 2008 v 2:30 | Reagovat

:) taková slova potěší

21 stin stin | 13. února 2008 v 15:55 | Reagovat

hawelsone si jednička

22 ROUDNA17 ROUDNA17 | E-mail | 27. února 2008 v 23:44 | Reagovat

Ahoj Hawelsone postavil sem tehle článek z šesti nádobkama jako máš ty a funkuje to vítečně bez problému to rosvítí difuzní ledku. Ale to ty asi víš. Chtěl sem se zeptat na to že když sem ten článek šel vypláchnout vodou od citronu tak i poněkolikátem vypláchnutí svítí na vodu z vodovodu už 3 dny mužu se zeptat jesli nevíš čím to je předem děkuju jinak tvůj blog nemá chbu fak se mi to moc líbí :-)

23 ROUDNA17 ROUDNA17 | E-mail | 28. února 2008 v 14:36 | Reagovat

jo ještě sem se chtěl zeptat jesli můžeš roztavit zinek pájkou při letování ptám se proto abych měl jistotu že to je zinek protože se to taví o trochu později než cín dík

24 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 29. února 2008 v 0:16 | Reagovat

No, mě dokonce jezdilo i vozítko na čistou vodu, bude to způsobeno dvěma faktory 1) ty články úplně nevymyješ  2) voda z kohoutku není úplně čistá a tím že je trochu kyselá nebo zásaditá, tím se vyrábí proud..

25 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 29. února 2008 v 0:17 | Reagovat

No, nepamatuji si přesně jakou má teplotu tání zinek, ale pájkou bys ho roztavit neměl. Má o hodně vyšší teplotu tání, než cín.

26 ROUDNA17 ROUDNA17 | E-mail | 29. února 2008 v 20:24 | Reagovat

jj díky myslel sem si to že v tý kádince zustal nějakej citronek aspon smi to potvrdil. Jo jinak postavil sem 18 kádinek a zapojil do serie jako u těch šesti ale ledka mi svítí furt stejně je to divný ne když mi stoho leze  na prázno něco přes 11V možní je to tim že nemá dostatečnej proud no skusim postavit ještě jedno platíčko s 18ti kádinkama a zapojim to paraélně kněmu prod by sem měl jednou tolik zvíšit no uvidim díky za rady :)

27 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 2. března 2008 v 2:04 | Reagovat

Jj, bude to tím, že to má omezený proud.. pokud ti LED svítí už od 6 kádinek do série, tak by bylo ideální zapojit 3 x 6 kádinek paralelně a LED by měla svítit 3x silněji.

28 tONYkILLER tONYkILLER | 10. března 2008 v 15:11 | Reagovat

NESKUŠAL TO NIKTO TAK ŽE TA VEČIA ELEKTRODA BUDE ZINOK A MENŠIA V STREDE MEĎ? NEBOLO BY TO LEPŠIE? BATERKY MAJU NA - VEČIU PLOCHU AKO NA +

29 Hoosteak Hoosteak | E-mail | 10. března 2008 v 21:11 | Reagovat

Tak mě napadá, že kdyby se tam daly nějaké hodně kvalitní elektrody (nekorodující) a uzavřelo by se to tak aby se kyselina neodpařovala, vzniklo by perpetum mobile. Nebo ne?

30 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 10. března 2008 v 23:13 | Reagovat

Jj, lepší by bylo, kdyby ta měděná elektroda byla menší, ovšem já jsem z konstrukčních důvodu zvolil větší.

S tím uzavřením by to šlo, ale časem každá elektroda pojde, - rozežíráním elektrod se vytváří proud..

31 mach mach | E-mail | 22. března 2008 v 6:30 | Reagovat

To:hawelson

proc jsi ty mědené nádobky na tu kyselinu neuděláš z mědených trubek  na topení ušetřilo by ti to čas a nemusel bys sis to tak pracně sletovávat

32 suzuky suzuky | 22. března 2008 v 16:53 | Reagovat

TO MACH: Dobrej nápad!!!!

To Hawelson: vono je asi lepší koupit si takovej ten citronek v lahvičce že jo??Protože ta zatracená dužina co kape z toho citronu zanáší ty elektrody.Já citronáda musim postavit ještě jednou protože jsem neměl dost výkoný ty elektrody dáaly mi při zátěži jenom 1,9V takže musim zvýšit počet.A taky tam nebudu dávat normální motor ale budu ho pohánět tim krokáčem z budíku.

33 luboš luboš | 27. března 2008 v 20:47 | Reagovat

co tam nalejt ocet

34 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 31. března 2008 v 0:52 | Reagovat

Z měděných trubek vy to šlo, ale stejně by se spodky trubek musely spájet. V té lahvičce to je lepší, no ;), tolik se to nezanáší. A z octem jsem to nedávno zkoušel a jede ještě lépe.

35 pepik pepik | E-mail | 4. května 2008 v 18:17 | Reagovat

zdarec prosimte mohl bys mi poslat na e-mail schéma elektroniky toho citronádu

36 Anonymo Anonymo | 19. května 2008 v 20:34 | Reagovat

Co kdyby se ta měď nechala ožíhat? - Oxidy mědi by fungovaly jako depolarizace..

37 Pavel Pavel | E-mail | 17. června 2008 v 15:15 | Reagovat

Co jsi tam použil za motorek?

šel by tam ten ze "slimáka" ?

38 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 18. června 2008 v 1:13 | Reagovat

Ze slimáka by tam šel dost těžko použít motorek, ono ty motorky co tam jsou mají strašně malou účinnost. Jsou to ty nejlevnější.. Ideální jsou ty z CD-ROMek.

39 Pavel Pavel | E-mail | 18. června 2008 v 14:27 | Reagovat

Dal by se tam použít uhlík se zinkem na těhle stránkách (http://fyzweb.cz/materialy/bizarni_kramy/citronek.php )tvrdí že to dá 1.3V.

40 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 18. června 2008 v 21:32 | Reagovat

Ano, mělo by to dávat až 1,5V (jako v běžných zinkouhlíkových bateriích).

41 Pavel Pavel | E-mail | 19. června 2008 v 7:21 | Reagovat

No asi to skusím s běžnou tuhou eště by šel diamant ale bylo by to příliš drahé.

42 Edi Edi | E-mail | 22. července 2008 v 14:02 | Reagovat

když už s tuhou tak to ale musí bejt ta nejměkčí co existuje tam je pak toho čistýho uhlíku víc,pže čím tvrdší tužka tím je ho tam mín pže tvrdost spůsobuje že se tam přidává jíl...a diamant není vodič elektrického proudu

43 JOVA JOVA | E-mail | 24. července 2008 v 8:15 | Reagovat

Kdysi jsem rozpitval baterii co napájela vysílačku z meteorologického balonu. Jednalo se ještě o lampový vysílač takže baterie dodávala tuším 6V na žhavení a něco kolem 100V pro napájení. Byla zkonstruovaná následovně: plastový obal sloužil jako nádrž. Článek na žhavení byl z kovových destiček cca 10 x 6 cm – počet už si navzpomínám, ale tuším že paklík měl něco kolem 3cm, článek na napájení měl rozměry destiček podstatně menší asi tak 2 x 3cm a počet šel do stovek. Články uvnitř byly poskládány následovně: krajní měděný plech měl přiletovaný vývod, pak byla vložka ze savého materiálu, zinkový plech. Na něm byl položený zase plech měděný, vložka ze savého materiálu, zinkový plech … nakonec zinkový plech s vývodem. Celé to bylo přepásované a stažené plastovou páskou. Na obalu stálo, že baterie se před použitím musí naplnit vodou, byl tam na to otvor a po nějaké době se ta voda musí vylít a baterie je připravená k provozu. Na základě těchto vzpomínek jsem pro děti udělal podobnou baterii, měděný a pozinkovaný klempířská plechy jsem nastříhal na rozměr 3 x 4cm proložil pijákem a poskládal. Po ponoření do octové vody nebo do citronky jsem z toho měl baterii co napájela svítivou diodu. Fungovalo to do doby než to vyschlo. Pak to zase muselo nabít v té citronce.

44 Satris Satris | 18. října 2008 v 15:09 | Reagovat

ja sem vzal 6 vyček z pet láhve a do každý sem dal uhlík a hlinik a všechny je zapojil za sebe.když do nich naliju citron a změřim napětí tak je přes 2 volty ale okamžitě začne klesat a po pár vteřinách je na jednom V.nevíte proč vždycky napětí takhle spadne? zkusil sem připojit supersvítivou diodu a ta celej den svítí ale tak že to vůbec není vydět, a když udělám obvod jako pro beambota aby se nabyjel kondenzátor tak to taky nejde protože U je moc malý na bliknutí blik. LED. zkoušel sem postavit násobič podle tvýho schématu ale ten mi nějak nefunguje =(

45 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 18. října 2008 v 19:08 | Reagovat

Zkus tam použít měď a zinek místo uhlíku a hliníku.

46 Sem tak hezkej, ze vam to nereknu Sem tak hezkej, ze vam to nereknu | 18. října 2008 v 20:12 | Reagovat

Zkousel jsem tose slanou vodou a jezdilo to docela dobre.Proc?

47 JOVA JOVA | 19. října 2008 v 21:25 | Reagovat

Trotože jsi postavil galvanický článek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Galvanick%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek

48 leosek leosek | E-mail | 30. listopadu 2008 v 10:40 | Reagovat

hele já jsem to zapojil presne jako ty ,6 kádí,nic se mi dovnitr nevlilo,ale ledka nesvítí!

49 karel karel | E-mail | 6. ledna 2009 v 17:37 | Reagovat

jak mam udelat ten generátor pošletemi plánek plíz a hlavne z čeho je ta destička na kterí sou ti banky na ocet dik

50 karel karel | E-mail | 6. ledna 2009 v 17:39 | Reagovat

citrooon

51 Erik Erik | 23. května 2009 v 23:09 | Reagovat

keby tam dam namiesto zinku nejaky hlinik podla tabuliek by mi to malo dat 2V pude to?pls porad mi

52 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 24. května 2009 v 17:10 | Reagovat

No, uvidíš, jak se ti to bude chovat s proudem. Ono já jsem neměl nejlepší zkušenosti s hliníkem, možná to bylo taky trochu protože na vzduchu oxiduje. Ale vyzkoušej a uvidíš jaké parametry naměříš..

53 wladiq wladiq | 26. září 2009 v 19:46 | Reagovat

mohol si to dajak spojit a by si mohol tankovat ako benzin

54 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 26. září 2009 v 22:38 | Reagovat

[53]: No ono kdybych to spojil, tak by se to spojilo i celé galvanicky. Jedině tam udělat nějakou rozdělenou trubičku z vrchu :-)

55 nalous nalous | 28. února 2010 v 13:07 | Reagovat

mam dotaz ty zinkove elektrody jsou v tech medenych komurkach pripajeny nebo ne,,

56 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 2. března 2010 v 23:16 | Reagovat

[55]:: Nejsou, to by vyvolalo zktat :-?

57 ondra ondra | 17. dubna 2010 v 15:04 | Reagovat

šla by ta zinková elektroda z pozinkovanýho plech

58 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 18. dubna 2010 v 23:18 | Reagovat

[57]: Ano, ale vydrží o něco kratší dobu, když je toho zinku jen tenká vrstva.

59 tomáš tomáš | 21. května 2010 v 21:19 | Reagovat

Ahoj stavím taky generátor, ale mám takový problém. Nezatížený zdroj mi dává něco kolem 4 V, ale když ho zatížím tak mi dává jen 0,56 V. Sice jsem použil zapojení z cvrčka, ale to by neměl být problém ne?

60 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 26. května 2010 v 11:37 | Reagovat

[59]: No, je třeba každopádně použít nějaký  "upravovač energie".

61 tomáš tomáš | 27. května 2010 v 19:40 | Reagovat

Upravovač energie? Mohl by jsi to lépe specifikovat ? ;-)

62 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 29. května 2010 v 13:11 | Reagovat

No třeba zapojení citronrád, které najdeš taky ve schématech.

63 tomáš tomáš | 18. června 2010 v 23:20 | Reagovat

Díkec a ještě se chci zeptat jak je to schéma citronrád tak to znamená, že pospojuju k sobě vývody IO 6 a 9, 8 a 11, atd? A 14 propojím se 7? A 2 s 3? Díkec

64 Hawelson Hawelson | E-mail | Web | 20. června 2010 v 13:26 | Reagovat

Tak vidíš, že 7 jde na - a 14 na + .

65 Vladan Vladan | E-mail | 19. července 2010 v 19:42 | Reagovat

Zdarec.
Autor zde předvedl nejjednodušší provedení galvanického článku. Tento galvanický článek má ale tu nevýhodu, že se mu "měděná elektroda" zanáší vodíkem a výkon článku klesá. Zkusil bych měděnou část nad ohněm okysličit. pak by vodík redukoval měď a sám by se měnil na vodu. Jinak pro ostatní - když pominu ten vodík, funkce článku končí, když se elektrolyt - kapalina - nasytí iontama kovu. Zinek se v něm totiž rozpouští..

66 Hans Hans | E-mail | 8. září 2010 v 19:24 | Reagovat

ahoj hawelsone jaké mám koupit součástky na auto na pohon z citronové štávy můzes napsat na e-mail

67 pepin pepin | 9. září 2010 v 14:12 | Reagovat

TO HANS ty jedno vranidlo proc sem pises tak dementni otazky a zatezujes s tim borce hawelsona ktery vymyslel tento luxus blog kdyz by ti stejne odpovedel jen ze soucastky sou vypsane ve schematech ale nic si s toho nedelej je ti jen 12 a chodis na gympl do hlinska a me znas protoze sem s tebou do dneska sedel :-D  :-D  :-D  :-D

68 tysráči tysráči | 9. září 2010 v 14:31 | Reagovat

si vůl

69 pepin pepin | 10. září 2010 v 17:37 | Reagovat

nemluv sproste akorat tu zabirame misto tema svejma kecama a ty si zase kre**n :-D  :-D

70 vůl vůl | 14. září 2010 v 15:08 | Reagovat

pepine počkej veškole ten pepin je Štěpán Novotný

71 pepin pepin | 15. září 2010 v 14:48 | Reagovat

hawelsone ja asi udelam jeden clanek 1v a dam tam germaniovej nasobic s kremikem a bude + zapojeni citronrad myslis ze mi ten nasobic da aspon ty 4 v?? diky

72 Honza Honza | E-mail | 27. února 2011 v 20:47 | Reagovat

Ty jo, poklona autorovy článku ;-) Fakt dobrej projekt :-)

73 XYX XYX | 19. března 2011 v 19:34 | Reagovat

zdrávím, kde si sehnal
zinek ?!

74 tadalafil tadalafil | E-mail | Web | 23. dubna 2015 v 10:14 | Reagovat

Hello!
<a href="http://viagra4sildenafil.com/">sildenafil</a> , <a href="http://cialis4tadalafil.com/">tadalafil</a> ,

75 discount_viagra discount_viagra | E-mail | Web | 1. května 2015 v 17:42 | Reagovat
76 viagra viagra | E-mail | Web | 6. července 2015 v 21:14 | Reagovat
77 fast fast | E-mail | Web | 7. července 2015 v 19:44 | Reagovat
78 viagra viagra | E-mail | Web | 22. září 2015 v 9:27 | Reagovat
79 generic_viagra generic_viagra | E-mail | Web | 15. října 2015 v 1:21 | Reagovat
80 Mossi N lRug Mossi N lRug | E-mail | Web | 18. června 2017 v 9:41 | Reagovat

Tom fell in love with Sue at first sight.

81 Took F lRug Took F lRug | E-mail | Web | 15. července 2017 v 1:19 | Reagovat

He has his hands full with hard work.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.