E-scooter

9. prosince 2007 v 15:20 | Hawelson |  DALŠÍ MOJE PRÁCE
Už dávno mě napadlo udělat nějaké velké "vozítko na elektrický pohon".

Přemýšlel jsem jaký použít na vozítko zdroj elektrické energie. Bylo možné například použít solární panely nebo PEM vodíkové články.
Našly by se i jiné možnosti, například napájení Peltierovými termočlánky které by z jedné strany ohřívala nějaká tryska s ohněm, nebo i "obyčejně" hořící oheň a z druhé strany by je ochlazoval pasivní chladič chlazený okolním vzduchem nebo vodou. Šlo by i všechny tyto pohony zkombinovat a využít rekuperace při sjíždění z kopců.
Ovšem pro mě byla důležitá hlavně cena daného vozítka. Měl jsem již doma olověný akumulátor 12V 88A který jsem mohl použít. Takže byla jasná volba vyrobit vozítko s tímto akumulátorem jako zdrojem energie. Dále jsem hledal vhodné motory, díval jsem se na motory jež se používají do klasických malých e-scootrů, s hodnotami 250W, 350W a 500W. Měl jsem možnost sehnat 350W motor za 500Kč, ovšem tento motor měl napájecí napětí 36V (10A), takže byl dělaný na 3 akumulátory 12V. Sice by byla možnost použít násobič napětí z 12V na 36V, ale zaprvé by byly na násobiči ztráty a zadruhé by násobič vyšel na dost draho.
Takže jediný motor který byl cenové dostupný na 12V byl startér z auta (konkrétně ze škody 120),který se mi podařilo sehnat za 200Kč.
Foto startéru škody 120:
Může zdát, že se startér bude nehorázně hřát ale v koncovém zapojení se zas tak moc nehřál, a to ani při provozu na hotovém e-scootru, stačilo, když ho ofoukával vzduch.
Zde je graf elektrické charakteristiky startéru škody 120 (z odkazu: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=31 )
Z grafu je vidět, že při nulových otáčkách bude mít odběr proudu přes 350A, což je pro akumulátor 12V 88A víc než vysoká zátěž. Taky je vidět, že nejvyšší výkon startér dodá při asi 1300 otáčkách za minutu. A to "pouze" 800W přičemž odběr bude (podle vzorce P=U*I = 12*180) asi 2200W. Z toho vyplývá, že účinnost startéru při těchto otáčkách bude asi 36%, což je velice málo.
Z grafu lze vyčíst, že nejvyšší účinnost startéru bude asi při 2000 ot/min. Při těchto otáčkách bude mít výkon asi 700W a odběr 120A (1440W). Takže účinnost bude až 50%. Při vyšších a nižších otáčkách bude účinnost klesat.
Dále jsem přemýšlel jakou udělat konstrukci vozítka. Nejdřív jsem chtěl udělat nějakou káru na 4 kolech, což by bylo asi nejlepší, ale kolega, který mi ji měl pomoct svářet se nakonec vymluvil a nešel do toho. Taky jsem přemýšlel udělat konstrukci jako větší koloběžku, ovšem nač se trápit s konstrukcí, když můžu hned osadit nějakou konstrukci malého mopedu.
Chtěl jsem udělat nějaké vozítko jen jako pokus, takže jsem zvolil osazení jednorychlostní babety, která se zrovna naskytla, startérem.
Rychlostní převod, foto:
Převod umístěný na hřídeli šlapátek má ještě jednu výhodu, při sjíždějí kopců nebo po rozjetí na rovině se může startér přestat točit a e-scooter stále pojede setrvačností. Startér ho nebude brzdit.
Určitě startér nebude mít moc dlouhou životnost při delší zátěži. Proto jsem startér nechtěl moc předělávat. Chtěl jsem udělat konstrukci tak, že když se startér zničí, aby ho šlo jednoduše vyměnit. Takže jsem na hřídel kde byly šlapátka nechal navařit ozubené kolo, které bylo navařeno na jedné části objímky jež držela šlapátka. Na těchto ozubených kolech je převod 1:11. Hřídel šlapátek je spojena ketou s kolem v poměru 3:2. Tedy celkový převod startéru ke kolu je asi 1:7.
Obvod kola je asi 1,7m. Z toho se dá vypočítat, že při maximálních otáčkách 3500ot/min pojede e-scooter rychlostí 52km/h. Při středních otáčkách 2000ot/min pojede rychlostí 30km/h. A při nízkých otáčkách 1000ot/min pojede rychlostí 15km/h.
Další věc které může být problematická je životnost olověného akumulátoru. Kterou jsem odhadl z různých datasheetových grafů a vlastních zkušeností. Takže odhadem pří průměrné zátěži olověného akumulátoru 2C (dvojnásobný proud) a 100% vybíjení bude životnost akumulátoru asi 50 cyklů. Takže provoz benzínového motoru v tomto případě vyjde levněji a i ekologičtěji.
Životnost akumulátoru by šlo prodelšit plynulou regulací odběru startéru. Témeř bezztrátovou regulaci lze zrealizovat pomocí PWM modulátoru. Zvolil jsem jedno z nejednodušších zapojení s integrovaným obvodem NE555 který budí N-FET tranzistory spínající energii do motoru.
Schéma zapojení mého PWM modulátoru:
Plyn:
Při použití posuvného potenciometru pro přidávání otáček by šlo připojit orgilální lanko přímo na potenciometr se zpětnou pružinkou. A jednoduše by se přidával plyn tak jako u klasického motocyklu na držadle.
Reálné zapojení DPS:
Na obrázku je vlevo vidět 2 vodiče vnitřního průměru 4mm kterými proudí spínací proud (ve schématu namalovaný tučně) a ze přední strany jdou vodiče na potenciometr a kladné napájení. Krabička je vyrobena z CD-rom mechaniky která je ořezaná, poohýbaná a nabarvená.
N-FET tranzistory IRF3803 jsou dělané na maximální spínací proud 140A. Takže při paralelním zapojení dvou tranzistorů by měl PWM modulátor vydržet spínat proud až 280A.
V proudové výdrži jsem tranzistory přecenil. Protože na výše zmíněném grafu jde vidět, že při nulových otáčkách bude proud až 350A. Takže při rozjíždění bude proud proudící přes traznzistory překračovat jejich výdrž.
Pokud jsem startér zapojil přes PWM modulátor bez zátěže, tak fungoval skvěle. Tranzistory se téměř ani nezahřívaly. Avšak pak přišel první test, kdy byl startér zatížen již váhou konstrukce e-scootru a řidiče. Pomalu jsem přidával otáček na potenciometru a e-scooter se parádně rozjížděl. A pak jsem chtěl otestovat tah při maximálních nastavených otáčkách. Po pootočení potenciometru na maximální otáčky e-scooter asi 10s parádně rozjížděl, avšak pak se akusticky ozvaly tranzistory.
Foto zničených tranzistoru:
Přecenil jsem proudovou vydrž tranzistoru, avšak při použití místo 2 tranzistorů tak 3 až 4, určitě by e-scooter jezdil bezproblémově.
Celkové foto e-scootru:
Akumulátor e-scootru:
Závěrem bych řekl, že takovýto e-scooter je mnohem méně ekologičtější a vyjde mnohem dráže spotřebou než benzinový motocykl. Pokud by byl e-scooter osazen kvalitním motorem snad by se už náklady na spotřebu vyrovnaly spotřebě stroje s benzinovým motorem.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (325)
Zobrazit starší komentáře

301 nssReops nssReops | E-mail | Web | 24. června 2018 v 11:51 | Reagovat

cialis prescription <a href="http://hitcialisosn.com/">cialis online</a> cialis cost <a href="http://hitcialisosn.com/">cialis online no prescription</a>

302 nffDouth nffDouth | E-mail | Web | 24. června 2018 v 16:53 | Reagovat

prescription viagra <a href="http://loviagraosn.com/">order viagra</a> viagra dosage <a href="http://loviagraosn.com/">generic viagra</a>

303 hdfDouth hdfDouth | E-mail | Web | 28. června 2018 v 14:17 | Reagovat

cialis pills <a href="http://cialisovnnc.com/">no prescription cialis</a> discount cialis <a href="http://cialisovnnc.com/">cialis reviews</a>

304 bsfSnops bsfSnops | E-mail | Web | 30. června 2018 v 20:35 | Reagovat

cialis coupon <a href="http://gocialisgjb.com/">non prescription cialis</a> cialis soft <a href=http://gocialisgjb.com/>cialis online pharmacy</a>

305 fbfplops fbfplops | E-mail | Web | 4. července 2018 v 21:38 | Reagovat

do you need a prescription for cialis <a href="http://cialisserfher.com/">cialis online buy</a> liquid tadalafil <a href="http://cialisserfher.com/">cialis online</a>

306 bsdSnops bsdSnops | E-mail | Web | 5. července 2018 v 9:22 | Reagovat

cheapest generic viagra <a href="http://purseinstock.com/">when does viagra go generic</a> buy viagra online <a href=http://purseinstock.com/>buy generic viagra online</a>

307 nbsevage nbsevage | E-mail | Web | 15. července 2018 v 2:18 | Reagovat

viagra generic <a href="http://genericonlineviaqra.com/#online viagra"> online generic viagra</a> buy viagra no prescription <a href=http://genericonlineviaqra.com/#online>generic viagra online</a>

308 nukMycle nukMycle | E-mail | Web | 15. července 2018 v 9:02 | Reagovat

cheap generic viagra <a href="http://loviagraosn.com/#generic viagra online"> viagra generic</a> viagra samples <a href="http://loviagraosn.com/#viagra">viagra buy</a>

309 bnmExIpt bnmExIpt | E-mail | Web | 15. července 2018 v 12:48 | Reagovat

viagra coupons <a href="http://setviagraeja.com/#viagra generic online"> viagra</a> viagra australia <a href="http://setviagraeja.com/#viagra">buy viagra</a>

310 munMycle munMycle | E-mail | Web | 26. července 2018 v 5:13 | Reagovat

viagra pills <a href="http://viagraveikd.com/#">sildenafil citrate 100mg tab</a> online viagra <a href="http://viagraveikd.com/#">viagra side effects</a>

311 bfcExIpt bfcExIpt | E-mail | Web | 3. srpna 2018 v 11:19 | Reagovat

100mg viagra <a href="http://www.movietrailershd.org/">natural viagra</a> viagra <a href="http://www.movietrailershd.org/">viagra 100mg</a>

312 Bennyvog Bennyvog | E-mail | Web | 5. srpna 2018 v 23:09 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://viagracheapdelivery.us.com/>cheap viagra mastercard</a>

313 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | 7. srpna 2018 v 19:22 | Reagovat

wh0cd1970835 <a href=http://cialischeapdelivery.us.com/>CHEAP CIALIS CANADA PHARMACY</a>

314 Billycesty Billycesty | E-mail | Web | 7. srpna 2018 v 23:14 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://methotrexate.us.org/>methotrexate</a>

315 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | 7. srpna 2018 v 23:22 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://buyphenergan.us.org/>cheapest phenergan online</a>

316 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | 8. srpna 2018 v 15:56 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://propeciamedicaid.us.com/>Propecia</a>

317 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | Pátek v 18:30 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://propeciacheapdelivery.us.com/>buy generic propecia</a>

318 AlfredVof AlfredVof | E-mail | Web | Sobota v 6:24 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://antabusebestprices.us.com/>antabuse</a>

319 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | Sobota v 10:41 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://cefiximecheap.us.com/>cefixime for gonorrhea</a>

320 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | Sobota v 18:08 | Reagovat

wh0cd1970835 <a href=http://amoxicillinbestprices.us.com/>amoxicillin 500mg</a>

323 Aaronmen Aaronmen | E-mail | Web | Neděle v 19:00 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://buyhydrochlorothiazide.us.org/>click here</a>

324 Bennyvog Bennyvog | E-mail | Web | Pondělí v 23:05 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://zithromaxmedicaid.us.org/>zithromax without prescription</a>

325 AlfredVof AlfredVof | E-mail | Web | Pondělí v 23:05 | Reagovat

wh0cd902274 <a href=http://buyzoloft.us.org/>zoloft medication for sale on line</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.