close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

E-scooter

9. prosince 2007 v 15:20 | Hawelson |  DALŠÍ MOJE PRÁCE
Už dávno mě napadlo udělat nějaké velké "vozítko na elektrický pohon".

Přemýšlel jsem jaký použít na vozítko zdroj elektrické energie. Bylo možné například použít solární panely nebo PEM vodíkové články.
Našly by se i jiné možnosti, například napájení Peltierovými termočlánky které by z jedné strany ohřívala nějaká tryska s ohněm, nebo i "obyčejně" hořící oheň a z druhé strany by je ochlazoval pasivní chladič chlazený okolním vzduchem nebo vodou. Šlo by i všechny tyto pohony zkombinovat a využít rekuperace při sjíždění z kopců.
Ovšem pro mě byla důležitá hlavně cena daného vozítka. Měl jsem již doma olověný akumulátor 12V 88A který jsem mohl použít. Takže byla jasná volba vyrobit vozítko s tímto akumulátorem jako zdrojem energie. Dále jsem hledal vhodné motory, díval jsem se na motory jež se používají do klasických malých e-scootrů, s hodnotami 250W, 350W a 500W. Měl jsem možnost sehnat 350W motor za 500Kč, ovšem tento motor měl napájecí napětí 36V (10A), takže byl dělaný na 3 akumulátory 12V. Sice by byla možnost použít násobič napětí z 12V na 36V, ale zaprvé by byly na násobiči ztráty a zadruhé by násobič vyšel na dost draho.
Takže jediný motor který byl cenové dostupný na 12V byl startér z auta (konkrétně ze škody 120),který se mi podařilo sehnat za 200Kč.
Foto startéru škody 120:
Může zdát, že se startér bude nehorázně hřát ale v koncovém zapojení se zas tak moc nehřál, a to ani při provozu na hotovém e-scootru, stačilo, když ho ofoukával vzduch.
Zde je graf elektrické charakteristiky startéru škody 120 (z odkazu: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=31 )
Z grafu je vidět, že při nulových otáčkách bude mít odběr proudu přes 350A, což je pro akumulátor 12V 88A víc než vysoká zátěž. Taky je vidět, že nejvyšší výkon startér dodá při asi 1300 otáčkách za minutu. A to "pouze" 800W přičemž odběr bude (podle vzorce P=U*I = 12*180) asi 2200W. Z toho vyplývá, že účinnost startéru při těchto otáčkách bude asi 36%, což je velice málo.
Z grafu lze vyčíst, že nejvyšší účinnost startéru bude asi při 2000 ot/min. Při těchto otáčkách bude mít výkon asi 700W a odběr 120A (1440W). Takže účinnost bude až 50%. Při vyšších a nižších otáčkách bude účinnost klesat.
Dále jsem přemýšlel jakou udělat konstrukci vozítka. Nejdřív jsem chtěl udělat nějakou káru na 4 kolech, což by bylo asi nejlepší, ale kolega, který mi ji měl pomoct svářet se nakonec vymluvil a nešel do toho. Taky jsem přemýšlel udělat konstrukci jako větší koloběžku, ovšem nač se trápit s konstrukcí, když můžu hned osadit nějakou konstrukci malého mopedu.
Chtěl jsem udělat nějaké vozítko jen jako pokus, takže jsem zvolil osazení jednorychlostní babety, která se zrovna naskytla, startérem.
Rychlostní převod, foto:
Převod umístěný na hřídeli šlapátek má ještě jednu výhodu, při sjíždějí kopců nebo po rozjetí na rovině se může startér přestat točit a e-scooter stále pojede setrvačností. Startér ho nebude brzdit.
Určitě startér nebude mít moc dlouhou životnost při delší zátěži. Proto jsem startér nechtěl moc předělávat. Chtěl jsem udělat konstrukci tak, že když se startér zničí, aby ho šlo jednoduše vyměnit. Takže jsem na hřídel kde byly šlapátka nechal navařit ozubené kolo, které bylo navařeno na jedné části objímky jež držela šlapátka. Na těchto ozubených kolech je převod 1:11. Hřídel šlapátek je spojena ketou s kolem v poměru 3:2. Tedy celkový převod startéru ke kolu je asi 1:7.
Obvod kola je asi 1,7m. Z toho se dá vypočítat, že při maximálních otáčkách 3500ot/min pojede e-scooter rychlostí 52km/h. Při středních otáčkách 2000ot/min pojede rychlostí 30km/h. A při nízkých otáčkách 1000ot/min pojede rychlostí 15km/h.
Další věc které může být problematická je životnost olověného akumulátoru. Kterou jsem odhadl z různých datasheetových grafů a vlastních zkušeností. Takže odhadem pří průměrné zátěži olověného akumulátoru 2C (dvojnásobný proud) a 100% vybíjení bude životnost akumulátoru asi 50 cyklů. Takže provoz benzínového motoru v tomto případě vyjde levněji a i ekologičtěji.
Životnost akumulátoru by šlo prodelšit plynulou regulací odběru startéru. Témeř bezztrátovou regulaci lze zrealizovat pomocí PWM modulátoru. Zvolil jsem jedno z nejednodušších zapojení s integrovaným obvodem NE555 který budí N-FET tranzistory spínající energii do motoru.
Schéma zapojení mého PWM modulátoru:
Plyn:
Při použití posuvného potenciometru pro přidávání otáček by šlo připojit orgilální lanko přímo na potenciometr se zpětnou pružinkou. A jednoduše by se přidával plyn tak jako u klasického motocyklu na držadle.
Reálné zapojení DPS:
Na obrázku je vlevo vidět 2 vodiče vnitřního průměru 4mm kterými proudí spínací proud (ve schématu namalovaný tučně) a ze přední strany jdou vodiče na potenciometr a kladné napájení. Krabička je vyrobena z CD-rom mechaniky která je ořezaná, poohýbaná a nabarvená.
N-FET tranzistory IRF3803 jsou dělané na maximální spínací proud 140A. Takže při paralelním zapojení dvou tranzistorů by měl PWM modulátor vydržet spínat proud až 280A.
V proudové výdrži jsem tranzistory přecenil. Protože na výše zmíněném grafu jde vidět, že při nulových otáčkách bude proud až 350A. Takže při rozjíždění bude proud proudící přes traznzistory překračovat jejich výdrž.
Pokud jsem startér zapojil přes PWM modulátor bez zátěže, tak fungoval skvěle. Tranzistory se téměř ani nezahřívaly. Avšak pak přišel první test, kdy byl startér zatížen již váhou konstrukce e-scootru a řidiče. Pomalu jsem přidával otáček na potenciometru a e-scooter se parádně rozjížděl. A pak jsem chtěl otestovat tah při maximálních nastavených otáčkách. Po pootočení potenciometru na maximální otáčky e-scooter asi 10s parádně rozjížděl, avšak pak se akusticky ozvaly tranzistory.
Foto zničených tranzistoru:
Přecenil jsem proudovou vydrž tranzistoru, avšak při použití místo 2 tranzistorů tak 3 až 4, určitě by e-scooter jezdil bezproblémově.
Celkové foto e-scootru:
Akumulátor e-scootru:
Závěrem bych řekl, že takovýto e-scooter je mnohem méně ekologičtější a vyjde mnohem dráže spotřebou než benzinový motocykl. Pokud by byl e-scooter osazen kvalitním motorem snad by se už náklady na spotřebu vyrovnaly spotřebě stroje s benzinovým motorem.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (420)
Zobrazit starší komentáře

401 Zarbylraild Zarbylraild | E-mail | 1. listopadu 2018 v 21:29 | Reagovat

canadian pharmacy viagra professional board index
http://viagrawithoutdoctorpharm.com - viagra no prescription
  viagra information side effects home
<a href="http://viagrawithoutdoctorpharm.com">viagra without a doctor
</a> - buy generic viagra
viagra 5 mg daily

402 Richazdvug Richazdvug | E-mail | 11. listopadu 2018 v 15:51 | Reagovat
403 Ranzyhic Ranzyhic | E-mail | Web | 29. listopadu 2018 v 12:35 | Reagovat

dissertation help service
http://writemyessayhelpcenter.com - pay someone to write my essay
  buying essays online
<a href="http://writemyessayhelpcenter.com">pay someone to write my essay
</a> - essay writer service
write a dissertation

404 Donazdbef Donazdbef | E-mail | 3. prosince 2018 v 12:51 | Reagovat

cialis and alcohol interaction topics
http://viagra-genericx.us - viagra generic
  buy cialis soft
<a href="http://viagra-genericx.us">viagra generic
</a> - how long does it take cialis to work
cialis and alcohol mix faq

405 DazidRet DazidRet | E-mail | 4. prosince 2018 v 2:28 | Reagovat

disertation
http://essaypromaker.com - custom writing  write my essay today
<a href="http://essaypromaker.com">custom writing</a> - choosing a dissertation topic
coursework science

406 Jahescak Jahescak | E-mail | Web | 4. prosince 2018 v 11:02 | Reagovat

ghost writing service
http://writemyessayhelpcenter.com - write my essay  pay to do my paper
<a href="http://writemyessayhelpcenter.com">write my essay</a> - paper writing services for college students
essays on writing by writers

407 Stezedow Stezedow | E-mail | 6. prosince 2018 v 8:39 | Reagovat

cialis it is currently
http://viagra-genericz.us - generic viagra usa
  buy affordable cialis,cialis online
<a href="http://viagra-genericz.us">buy generic viagra online
</a> - cialis soft tablets
cialis 20 mg 8 table last post

408 Frazkflode Frazkflode | E-mail | 18. března 2019 v 18:24 | Reagovat

cbd vape pen kit
http://bestcbdoil4pain.com - cbd
  cbd tincture 500mg
<a href="http://bestcbdoil4pain.com">best cbd oil for pain
</a> - cbd anxiety study
cbd insomnia

409 Orlanzobiolo Orlanzobiolo | E-mail | 20. března 2019 v 1:55 | Reagovat

cbd products
http://cbdvapejuice1.com - cbd vape oil
  cbd hemp oil
<a href="http://cbdvapejuice1.com">best cbd vape oil
</a> - how many drops of cbd oil should i take
cbd products

410 Mazvinles Mazvinles | E-mail | 20. března 2019 v 9:27 | Reagovat

cbd wellness
http://cbdoilforsales.com - cbd oil
  best cbd oil for vaping
<a href="http://cbdoilforsales.com">buy cbd oil
</a> - cbd oil for anxiety and depression
cbd oil for pain for sale

411 Murkringe Murkringe | E-mail | Web | 26. března 2019 v 8:23 | Reagovat

Exclude a flyover  http://zoloftxgeneric50.com/

412 Kezvinbub Kezvinbub | E-mail | 27. března 2019 v 10:21 | Reagovat

cialis and alcohol side effects login
http://gnviagravrx.com - viagra for men
  cialis 20mg canada forum software
<a href="http://gnviagravrx.com">generic viagra usa
</a> - cialis clock
cheap generic cialis online no prescription

413 ZtephenIgnob ZtephenIgnob | E-mail | 15. dubna 2019 v 16:50 | Reagovat

genaric cialis
http://withoutdoctorx.com - viagra without prescription
  zapiro cartoon cialis
<a href="http://withoutdoctorx.com">viagra without a doctor prescription
</a> - cialis viagra vs
cheap cialis usa shipping

414 Stezeneluse Stezeneluse | E-mail | Web | 15. dubna 2019 v 17:07 | Reagovat

leeds cialis
http://withoutdoctorz.com - viagra without a doctor prescription usa
  cialis online paypal
<a href="http://withoutdoctorz.com">viagra no prescription
</a> - cialis adn alcohol
cialis 5mg dosage total posts

415 ZefinHag ZefinHag | E-mail | Web | 12. listopadu 2019 v 3:10 | Reagovat

ed men
http://viagforsale.com - viagra online pharmacy
  viagra, uk
<a href="http://viagforsale.com">genericos de viagra
</a> - sls viagra
canadian pharmacy viagra 20mg you cannot post new topics in this forum

416 Zehinmex Zehinmex | E-mail | Web | 15. listopadu 2019 v 19:03 | Reagovat

ed treatments
http://viagforsale.com - generic viagra online canada no prescription
  viagra online stores in india
<a href="http://viagforsale.com">viagra usa
</a> - viagar or viagra
viagra from canada online pharmacy log out

417 prescriptions from canada without prescriptions from canada without | E-mail | Web | 16. listopadu 2019 v 6:01 | Reagovat
418 approved canadian pharmacies online approved canadian pharmacies online | E-mail | Web | 18. listopadu 2019 v 5:58 | Reagovat
419 DankDollz DankDollz | E-mail | 30. března 2020 v 3:51 | Reagovat

Yes! You read that right! We put our new magazine up on our website for FREE!

We made it 3D but you can also download it for free as a PDF and read it whenever you like, even without internet.

You can view it online or download it for free from here: https://www.dankdollz.com/3d-flip-book/dankdollz-magazine-issue-1/

We also have a few more advertising spaces left for our next issue. If you like what you see and would like to advertise your brand or range of products with us, get in touch with me below.

Look forward to hearing from you,

Tops Mohiuddin
Email: tops@dankdollz.com
www.DankDollz.com

Follow Us On Twitter - https://twitter.com/DankDollz

Follow Us On Instagram - https://www.instagram.com/dankdollz_mag/

Subscribe To Us On YouTube - https://www.youtube.com/channel/UCIG1d4Ci6nThd5vjIv__xRw

420 Kevin Kevin | E-mail | 16. června 2020 v 17:13 | Reagovat

Dear Sir/Ma We are broker firm in London-UK, we have direct Provider of BG/SBLC specifically for Lease and purchase, The provider is tested and trusted. We have been dealing with the company for paste 20 years. Interested Agent/Lessee should contact us.

Email: globalcapitalasset@gmail.com

Skype: Kevinreyes1972@outlook.com

WHATAPP NUMBER :+1 650 741 1097

Best Regards
Kevin

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.