MOJI BEAMBOTI 2/2

5. srpna 2008 v 4:54 | Hawelson |  BEAMBOTI

Pokračování stránky s BEAMboty

MOJI BEAMBOTI 2/2

26. Větroň - Napájen sílou větru.
Jediné vozítko, které nepracuje s elektrickým proudem. Vrtule, která je položena nejvýše zachycuje energii proudění vzduchu z jakékoliv strany a převody se tato energie dostává až na pohon kol. Zajímavé je, že vozítko dokáže jet přímo proti větru. Nejdřív jsem chtěl udělat takové vozítko s dynamem, motorkem a elektronikou, ale účinnost by pak byla minimální. Přímým převodem je účinnost téměř 100%.
Vozítko je bez elektroniky.
27. Kartáček - Napájen baterií.
Tento robůtek je napájen malou knoflíkovou baterií AG13. Energie z baterie je použita přímo pro napájení vibračního motůrku z mobilu. Kartáček poskakuje po štětinkách a tím se pohybuje. Dva drátky, které trčí zezadu kartáčku slouží k určení rychlosti a smeru pohybu kartáčku, bez nich by se kartáček převracel.
Vozítko je bez elektroniky.
28. Magvoz - Napájen dálkově, magnetickou energií.
Do tohoto vozítka se přenáší energie vzduchem. Na hřídelce vozítka je umístěn malý neodymový magnet, jež se natáčí podle velkého neodymového magnetu, který je ve vysílači energie. Vysílač energie je poháněn ručně - točením. Jedna otáčka na vysílači znamená jedno otočení kol. Se silnými neodymovými magnety, které jsou u tohoto vozítka použity, funguje na vzdálenost 5-10cm od vysílače. Vlevo vidíte vysílač energie a vpravo vozítko.
Vozítko je bez elektroniky.
29. SIOGENIS 2 - Napájen solárními články.
Druhá verze vozítka SIOGENIS. Dokáže jet a sluncem a vyhýbat se překážkám, které hází stín. Pohybuje se celkem solidně i při slabším osvětlení a to především kvůli osazení amorfními solárními články z kalkulaček. Solarní články s kalkulaček mají větší vnitřní odpor, takže při přímém světle vyrobí v poměru s mono nebo polykrystalickými články málo energie, pro vozítko to ovšem bohatě stačí, naopak při slabém osvětlení drží své napětí. Kolečka jsem sehnal od Josefa Vandělíka (viz odkaz dole). Motorky jsou vibrační motorky z telefonu s upilovaným závažíčkem.Směrem ke zdroji světla se pohybuje po půlkruzích.
Zapojení: Chodič s 555
V porovnání s dlaní:
30. Smallest 2 - Napájen solárními články.
Další verze vozítka Smallest. Tuto verzi jsem chtěl udělat co nejmenší a překonat tím i Josefa Vandělíka, jak jsem se sám přesvědčil, není to tak snadné, jak jsem předpokládal. Josef se stále zdokonaluje a myslím, že nyní vyrábí nejmenší BEAMboty, které kdy spatřil svět. Podvozek má rozměry: 22x12x11 mm a celé vozítko i se solárním článkem: 27x13x14mm. Vozítko je napájeno dvěma solárními články zapojenými do série o celkové ploše 3,5cm2. Motor má průměr 4mm. Vozítko jede plynule při přímém slunečním svitu. Poděkování patří Josefu Vandělíkovi za poskytnutí unikátního miniaturního šnekového převodu a mini motorku.
Vozítko je bez elektroniky.

Spodní strana, je vidět šnekový převod:

Obrázek ze strany, je vidět nevyužitá mezera mezi solárním panelem a vozítkem:

31. Spalovák 2 - Napájen Peltierovým termoelektrickým článkem.

Peltierův termoelektrický článek vyrábí elektrický proud při zahřívání jeho jedné strany a ochlazování strany druhé. Toto vozítko využívá tohoto jevu a z vyrobené elektrické energie napájí nejen pohon vozítka ale i jedho inteligentní řízení. Mozek vozítka je PIC mikrokontrolér, ve kterém je nahrán program ovládající všechny funkce vozítka (program můžete modifikovat dle libosti a tím měnit vlastnosti pohybu vozítka). K orientaci v prostoru na vozítku slouží 2 IR snímače vzdálenosti. Ve vozítku není použit klasický chladící TEC termočlánek, ale TEG termočlánek, který má podle mých měření až 10x větší účinnost. Toto vozítko je následovníkem vozítka Spalovák, které bylo jako první na světě vytvořeno na termoelektrická článek. Vozítko má stejně jako Spalovák výstup na externí zdroj, kde můžete připojit jakýkoli spotřebič do 5W a napájet ho tepelnou energii přeměněnou na elektrickou. Vozítko je detailně popsáno v článku SPALOVÁK 2 .
Vozítko má relativně složité zapojení elektroniky, elektronika je popsána v článku SPALOVÁK 2 .



32. Mendocino vozítko - Napájen solárními články v Mendocino motoru.

Toto vozítko je napájeno Mendocino motorem, více o vozítku v článku Mendocino motor a Mendocino vozítko. Mendocino motor je napájen solárními články, které jsou umístěny na jeho rotoru a slouží jako světelný komutátor. Celý motor levituje na magnetickém poli. Energie z rotoru je přenášena dvěma magnetickými převody na kola, čímž se minimalizuje tření (při umístění rotoru do kluzných ložisek neměl dostatečnou sílu pro své vlastní roztočení. Celkový převod od rotoru na kola je 72:1, díky tomu má vozítko dostatečnou sílu pro pohyb. Celá konstrukce vozítka je vyrobena z mědi a to kvůli jejímu neovlivňování magnetů, protože celý princip vozítka je založen na přenášení energie magnetickým polem a magnetické levitaci.
Vozítko je bez elektroniky.


33. H22J - Napájen palivovým článkem (vodíkem).
Určený pro soutěž NapájeníSluncem na VŠB, kde vozítka soutěží v co nejdelším dojezdu při určitém objemu vodíku. Toto vozítko je umístěno na magnetických ložiskách, kvůli co nejmenšímu tření. Také převod je magnetický kvůli co nejmenšího tření. Avšak v praxi jsem viděl, že pokud je vozítko umístěno na magnetických ložiskách, tak v podstatě levituje ve vzruchu a při jízdě po nerovném povrchu se podvozek i s palivovým článkem rozkmitá a tím se ztratí mnohem více energie, než se ušetří na magnetických ložiskách. Ložiska jsou vytvořená na principu Mendocino motoru. Převod je vyřešen tak, že je na hřídeli motoru umístěn jeden válcový magnet s radiální magnetizací a druhý je na hřídeli, tedy pokud se pootočí jeden magnet, změní se magnetické pole v okolí a podle toho se přizpůsobí magnet druhý. Energie z motoru se tedy přenáší na kola magneticky. Konstrukce sama o sobě musela být velká, aby se magnety neovlivňovaly navzájem a tím pádem není ani tam pevná, což způsobuje další kmity vozítka při jízdě a tím další ztrátu energie. Všechny magnety jsou neodymové.
Vozítko je bez elektroniky.
34. H23J - Napájen palivovým článkem (vodíkem).
Určený pro soutěž NapájeníSluncem na VŠB, kde vozítka soutěží v co nejdelším dojezdu při určitém objemu vodíku. Toto vozítko bylo vytvořeno jako odpověď na neúspěch velikosti dojezdu vozítka H22J. Toto vozítko má všechna ložiska kluzná. Převod je klasický s ozubenými kolečky asi 1:5. Vozítko má umístěno dva kondenzátory 1500uF/2,5V paralelně k palivovému článku kvůli rychlejšímu rozjezdu a eliminování změn rychlosti při náhlých nerovnostech terénu. Celý podvozek je vyroben z mědi, hřídelky jsou z oceli a kola z duralu. Vozítko dosahuje rychlosti na rovném povrchu až 0,5m/s a dojezd na 1ml plynného vodíku je asi 30m. Vozítko je velice citlivé na změnu vstoupání povrchu po kterém jede, i nepatrné výchylky v rovnosti podlahy, které okem nezaznamenáme se velice projeví na výsledné rychlosti. Kluzná ložiska se v tomto případě díky jejich pevnosti osvědčila více než magnetický ložiska u vozítka H22J.
Vozítko je bez elektroniky.


Kde sháním součástky:

Motorky:
http://www.acdc-audio.cz/ <--- Veliký výběr motorků s převody i bez nich
http://www.telel.cz/telel/nahradni-dily/Vibratory--34.html <--- Miniaturní vibrační motorky levně
http://www.dily-na-mobily.cz/Vibratory-na-mobily/52/ <--- Miniaturní vibrační motorky levně
(Většinou mám ovšem motorky ze starých CD-rom mechanik,)

Solární panely:
http://www.solartec.cz <--- Solární řezy
http://icompo.name <--- Amorfní solární článek SANYO (2,5V / 63uA )
http://www.gme.cz <--- Solární článek (2V / 40mA) 69x26x3mm
http://www.flajzar.cz/katalog.php?cat=38&open=38&z=galerie <--- Nově, výběr malých zalitých solárních článků
(Ostatní solární panely mám z kalkulaček nebo ze zahraničních firem.)

Kolečka:
http://www.volny.cz/jova3/ <--- Nejlepší kolečka na BEAMboty + stránky Josefa Vandělíka
(Hodně používám kolečka z magnerofonů, videí a podobně.)
Více o možnosti nákupu součástek na BEAMboty ve fóru na mých stránkách.
**************************************************************************
Komentáře pište do první strany.
 

27 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Vyrobili jste si už taky nějakého BEAMbota?

Ano 33% (348)
Ne, ale plánuji nějakého vyrobit 57% (602)
Ne 10% (106)